Nieuws / De Invloed Van De AVG Op Verzekeraars


De Invloed Van De AVG Op Verzekeraars


De aanstaande AVG is ‘hot’.  Maar wat betekent het precies voor verzekeraars? Onze klant Friss praat met privacy-experts Sander van de Molen en Michel Gielbert van SmartMirrors.

Zie de vlog op de website van Friss.com:

https://www.friss.com/friss-lab/invloed-avg-op-verzekeraars

______________________________________

Hoi. We komen jullie privacy even verstoren.
Hallo heren. Welkom bij SmartMirrors.

Hoe belangrijk is de nieuwe AVG?

Heel belangrijk. Enerzijds lijkt er niets veranderd. Bedrijven moeten blijven voldoen aan wetten en regelgeving. Maar toch verandert er veel door de nieuwe AVG. Dat heeft een enorme impact op dataverwerkende bedrijven.

We ondersteunen een bedrijf dat met een paar honderd systemen werkt. Van maar een paar systemen weten ze wat voor data erdoor worden verwerkt. Dat is een groot risico.

Waarom is de impact van de AVG zo groot?

Omdat de nieuwe wetgeving voor de AVG veel veranderingen bevat. Ten eerste moeten bedrijven een dataregister opbouwen en bijhouden. Ten tweede moeten bedrijven bewijs leveren voor naleving. Voor dat doel heb je dus een controleraamwerk nodig.

Wat komen jullie dagelijks tegen?

Wat we nu zien is dat bedrijven die eerst geen aandacht gaven aan privacywetgeving nog voor het nieuwe jaar een enorme inhaalslag moeten maken.

Ik zal een voorbeeld geven.

Voorheen belden mensen met een telefoon in de auto nog niet handsfree. Mensen raakten daardoor sneller afgeleid en dat leidde tot veel ongelukken. Mensen moesten worden beschermd, en zo kwam er nieuwe wetgeving. Het is inmiddels verboden om niet handsfree te bellen. Er moest dus een carkit komen om ervoor te zorgen dat je veilig kon bellen.

Als je nu betrapt wordt of een ongeluk veroorzaakt krijg je een hoge boete of kan het je je baan kosten.

Dus nieuwe wetgeving, meer verplichtingen, meer toezicht en hogere risico’s. Hebben we het nu alleen over IT?

Dat is volgens mij een van de grootste heersende misvattingen. Verbeterde processen en bewustwording bij personeel zijn even belangrijk.

Hebben jullie nog een slotwoord om privacy wat ‘sexier’ te maken?

Privacy moet je zien als een business enabler niet als showstopper.
Vandaar de volgende uitspraak: Data is het nieuwe goud zolang je je aan de privacyregels houdt.